Passa al contingut principal

Ja es pot comprar "El Congost del riu Blau" de Dani Vilaseca

Portada del llibre que m'han fet els amics Israel De la Torre i Vivi Colomé


He fet un llibre. Moltes de vosaltres potser ja ho sabeu. La novetat és que ja l'he publicat a través de l'editorial ripollesa Neurosi que treballa a través de les plataformes d'iBooks i d'Amazon. Podeu comprar-lo al mòdic preu de 0,99€ i 1,02€. Aquí us deixo els enllaços:


El Congost del riu Blau a l'iBooks


 El Congost del riu Blau a l'Amazon


El Congost del riu Blau relata com L’Andreu rep una carta que li canviarà la vida, perquè anuncia la mort d’un amic a l’Argentina, just al poble on mesos enrere havien coincidit mentre viatjaven per l’Amèrica del Sud. El protagonista se sent amb l’obligació moral de tornar allà per esbrinar les causes de la mort. Però el viatge es converteix en una mimesi de la vida d’en Tec, l’amic desaparegut. Durant l’estada, coneix a una noia, s’embranca en tensions amb els habitants d’allí, fins al punt que es converteix ell en la víctima i és que, finalment, descobreix que és tot un engany… Un engany però que li fa descobrir el veritable sentit del viatge, l’Andreu vivia immers en un cicle vital des que la seva germana havia marxat de casa i per fi el podrà tancar en tornar a Barcelona.
Nota de l’autor sobre el llibre
Quan vaig començar a escriure la novel·la, un mes de maig ben trist, el del 2010, tenia clar que volia tractar un parell de factors, que esdevindrien claus en el relat. D’una banda la influència dels actes casuals, del destí, perquè així ho crec, que tenen una certa importància en les nostres vides. Potser no hi influeixen de manera absoluta, però com a mínim tenen el seu pes específic i calia que es notessin. Per una altra banda, i vinculat amb aquest punt, volia que els protagonistes de la història tinguessin en comú un cicle vital. Un cercle que havia de tenir un inici i un final ben determinat, sense que ells en tinguessin constància.
Però no només això. El cicle que els protagonistes obren i tanquen, sense ser-ne gaire conscients, els condueix a repetir els fets casuals d’altres persones. Volia que aquestes coincidències fessin reflexionar sobre com les circumstàncies afecten el desenllaç de la nostra trajectòria. Unes circumstàncies fruit de la casualitat o bé d’un ordre establert que es repeteix, com un tornaveu que ofereix les mateixes consignes fins a l’eternitat.
Per tant, les casualitats i el destí, a partir dels cicles vitals, són temàtiques que apareixen de manera constant en el llibre. Tot plegat sota la benedicció de l’aigua, que com a cicle de la naturalesa que és, juga un paper transcendent per identificar la importància del trajecte comú entre els humans i l’essència dels elements. Així doncs, l’aigua es transforma en un vincle, un viatge, entre el mar de Barcelona i el Congost del riu Blau a l’Argentina.
Precisament en el capítol II de la Tercera Part, La Vida, vaig voler que l’aigua retornés a l’Andreu, el protagonista, de nou a Amèrica del Sud. Com un bateig iniciador, com una purificació en el món de l’Argentina. El nou Andreu, gràcies a la immersió, s’oblidaria de bona part del passat a Barcelona per concentrar-se en la nova realitat. I no només en aquest capítol, després també apareix com a element sanador o diví, gairebé.
Quatre dels personatges tenen un paral·lelisme gairebé malaltís, ja que tots ells intenten començar de nou lluny de casa. Talment com si la distància els imposés el benefici de ser renovats per assumir un nou concepte vital. Però no només porten a la motxilla de l’existència aquestes semblances, gairebé tots ells són personatges amb moltes debilitats, com som tots, amb molts dubtes, plens de contradiccions. No són herois ni antiherois. Simplement assumeixen part de les limitacions.
En la part central del relat, l’Andreu i la Julia viuen una història d’amor desequilibrada, amb moments de molta passió, però també amb escenes d’odi i estones de passivitat. Tenen traumes tan forts darrere, que amb les seves històries paral·leles de tristesa familiar, de pèrdues, d’enyorança, de rebel·lia, recondueixen el final.
La relació d’ells dos m’ha permès a banda de definir l’amor, explicar moltes altres qüestions. Per exemple, m’ha permès que entre ells s’establissin diàlegs socràtics, de tal manera, que es descobrien conceptes o idees a través de converses de coneixement, d’un vaivé intel·lectual. Un fet que també comportava l’admiració l’un de l’altre. I tot plegat mentre descobrien la geografia d’un país que els acollia. El Congost del riu Blau no deixa de ser un llibre de viatges, fruit d’una experiència personal.

Per què l’estructura formal de dividir en parts el llibre? Tot plegat neix arran de la concepció de cicles de la novel·la. Com que els personatges viuen absorts dins d’uns cercles, també era lògic que l’estructura del llibre contemplés aquesta fórmula. Des de l’inici del cicle, amb reflexions metafísiques, passant per la mort i el naixement. Sempre com a mort i naixement fictici. Només al final de tot, el naixement de Nicolás Traful és real.
Alhora, vaig concebre la novel·la com un repte estilístic. Necessitava sentir meva la narració a partir d’una manera pròpia en la qual m’hi sentís a gust. Crec que ho vaig aconseguir amb una manera de dir les coses, de fer-ho en primera persona, com un diari personal, sense converses formals, sinó incloses dins de la narració, amb una importància gran de les descripcions. I amb tots aquests ingredients s’ha confeccionat aquesta novel·la, àmplia, rodona, encerclada, vitalista i psicològica. On la trama negra o d’acció, esdevé un parany, una mera excusa d’una gènesi més complexa.

Comentaris

  1. Moltes felicitats Daniel, per la teva novel.la.Molt d'èxit.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Ripoll, terra de pisos (buits) i supermercats.

Imatge virtual del projecte de La Devesa del Pla de Ripoll. Foto: Agustí Vilà/ Elripolles.info Anem al gra. L'Ajuntament de Ripoll, on hi governa Convergència i Unió, amb el suport del PSC, han donat l'últim vistiplau per fer, de nou, allò que ens va portar a la crisi: agafar un terreny, invertir-hi milions d'euros i obtenir-ne més pisos i més sòl comercial. Sí, allò que ha portat tanta gent a la misèria. Felicitats per la pensada, fa pinta que serà un desastre. Capitalisme per avui, enriquiment d'uns quants, gana per demà, misèria per la gent. Anem a analitzar-ho. Potser realment la gent demana això? Quina necessitat hi ha d'urbanitzar d'aquesta manera la Devesa del Pla? Primer preguntes als polítics. Xavier Cima. Regidor d'Urbanisme de Ripoll i diputat al Parlament de Catalunya. Foto: Adrià Costa Vostès saben quants locals comercials buits hi ha al centre del poble? Vostès saben quants pisos buits hi ha al barri vell? Si la intenció de ...

"Viatge al fons de la nit" Louis-Ferdinand Céline (1932)

  Recordo perfectament el moment en què un professor de la facultat ens va recomenar (o obligar per l'assignatura) llegir "Viatge al fons de la nit" de Louis-Ferdinand Céline. No recordo molt bé els motius, però no el vaig llegir llavors, quan tocava, vés a saber, segur que mentre estàvem al bar vam improvisar alguna solució per aprofitar el treball d'algú altre o ens en vam escapolir d'alguna manera. I em vaig equivocar, no era una recomanació llançada perquè sí. El llibre és una lluita constant amb la vida, amb el destí, amb les tradicions, amb les imposicions de la societat.  Amb aquesta novel·la autobiogràfica Céline escrivia tota una sèrie de turments que va anar arrossegant durant la vida. Pors i excitacions. Obsessions per les dones. La incomoditat de no estar bé enlloc, de ser un apàtrida moral malgrat haver lluitat pel seu país a la Primera Guerra Mundial.  El relat és original, fresc, tot i que la vivacitat del text a vegades alenteix la c...

"Un món feliç" d''Aldous Huxley (1932)

Vosaltres penseu que el món va pel mal camí? Que la civilització quedarà esclafada per una degradació que patim? "Un món Feliç" no és ni més ni menys que una radiografia del que la febre per al consum i el capitalisme suposa a la nostra societat. La novel·la utòpica relata l'inici d'un món dominat per les estructures racionals sobre la biotecnologia, la teràpia del son, la reproducció assistida, divisió per castes i l'expansió i legalització d'una droga... i el resultat de tot plegat és la societat perfecte, no hi ha tristeses, ni grans emocions, ni frustracions, cadascú fa la feina que li correspon per la seva casta, no hi ha família, tots els nens i nenes neixen de provetes i s'instrueixen perquè els seus sentiments d'adults siguin uns molt concrets i que la societat espera. La ficció pren com a partida l'any 0, l'any de Ford (sí, del naixement del fordisme, del treball en cadena de muntantge, la màxima expressió del capitalisme), des de l...